نکته ها و پندها

«تایید کننده رفتار را پیدا کن»

روزی پدری نزد حکیمی  آمد و ازاو در خصوص رفتار ناهنجار پسر نوجوانش راهنمایی خواست. جکیم  پرسید: “مگر پسرت چه می کند!؟”مرد گفت: ” او به طرز متفاوتی نسبت به بقیه جوانان لباس می پوشد و موهای خود را به شکلی زننده آرایش می کند و رفتاری مغایر با بقیه دارد. هر چه به او می گوئیم که این کار باعث بی حیثیتی خانواده می شود به گوشش نمی رود.”

جکیم گفت: ” فرزند تو جایی بابت این رفتارش از کسی تائید می گیرد. ببین چه کسی به این شکل عجیب و غریب او می خندد و در عمل ( و نه در گفتار) او را به خاطر این شکل خاص تحسین می کند!؟ انسان های بد کار بد انجام می دهند چون کسی یا پنداری آنها را به این باور رسانده که کار بد چندان هم بد نیست! بد بودن و زشت بودن کارهای پسرت را کسی یا کسانی به شکل دیگری معنا می کنند! این افراد را پیدا کن و از آنها بخواه که هر وقت پسرت مقابل آنها ظآهر شد حالت انزجار به خود بگیرند و با نفرت از شکل ظاهری  او طردش کنند. پسرت بلافاصله رفتاری را پیشه می کند! تا از دیگران تائید بگیرد!”

مرد با عصبانیت گفت:” چه می گوئید استاد!؟ در خانواده ما همه اینکار را زشت می دانند و هیچکس رفتار او را تائید نمی کند. دوستان این پسر هم همگی از خانواده های محترم هستند. چگونه ممکن است او تائید این مسخره بازی را از کسی بگیرد!”



مرد ناراحت و عصبانی از نزد جکیم بیرون آمد و به سوی خانه اش به راه افتاد. او آنقدر عصبانی بود که کارهای آن روزش را نیمه کاره رها کرد و سرزده وارد خانه شد. وقتی قدم به درون حیاط منزل گذاشت در کمال حیرت دید که همسر و فرزندانش پسر جوان را که لباس زنان پوشیده تشویق می کنند واو را به خاطر شیرینکاری هایش در جامه زنان تحسین می کنند. حق با جکیم  بود. تمام اعضای خانواده در عمل با خندیدن به رفتار ناهنجار پسر او را به این باور رسانده بودند که رفتارش چندان هم زشت نیست! مرد با شرمندگی سرش را پائین انداخت و بدون اینکه با هیچکس حرفی بزند غمگین و ناراحت از لابلای جمع خانواده عبور کرد و به درون اتاقش رفت و با خودش خلوت کرد. می گویند از آن روز به بعد دیگر آن پسر ناهنجاری نکرد!

منبع:مجله موفقیت، با اندکی تصرف

هم اندیشی اولیای دبیرستان خاتم الانبیاء


امروز شنبه 30/6/92 جلسه هم اندیشی اولیای دبیرستان خاتم الأنبیا  با حضور ریاست محترم آموزش و پرورش اوز، مسئول حراست این اداره مدیران مجتمع و دبیرستان و اعضای شورای روستا، امام جمعه و معتمدین و تعدادی از اولیای دانش آموزان با هدف هم  اندیشی میان دبیران، و مدیر و اولیاء دانش آموزان در زمینه بازگشایی مدارس و اعلام برنامه ی سالانه دبیرستان در زمینه های مسائل آموزشی ـ پرورشی و عمرانی برگزار گردید.

در ابتدای جلسه مدیر محترم دبیرستان آقای بهرام رفیعی گزارشی از فعالیتهای آموزشگاه در سال گذشته اعلام کردند و در زمینه مسائل عمرانی عنوان کردند که طی دو سال گذشته مبلغ 65000000 تومان توسط خیرین محترم به آموزشگاه اهدا شده و در حال حاضر این آموزشگاه دارای آزمایشگاه، کارگاه کامپیوتر، کلاس هوشمند، می باشد و تقریباً از لحاظ امکانات یکی از مدارس خوب منطقه می باشد، در ادامه مدیر آموزشگاه تعدادی از جزئیات برنامه اجرایی اموزشگاه را اعلام کردند مانند برگزاری جلسه ی شورای مدرسه ـ برگزاری امتحانات سطح و آزمونهای منطقه ای جهت رقابت با مدارس دیگر، برگزاری جلسه هم اندیشی میان اولیاء و دبیران در زمینه مختلف آموزشی و پرورشی.

در ادامه مدیر مجتمع معارف صحبتهای مختصری را عنوان کردند و گفتند که مدیر مدرسه اگر با سه گروه دبیران ـ خانواده و دانش آموزان که در ارتباط می باشد هماهنگی و تعادل و توازن ایجاد کند مدرسه ی موفقی خواهد داشت. توصیه هایی هم به دبیران محترم داشتند که سعی کنیم از امکانات تهیه شده استفاده بهینه کنیم

بعد از نماز و صرف نهار قسمت دوم جلسه با حضور آقای زمانی و سخنرانی ایشان شروع شد و آقای زمانی نیز ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین مدرسه و اولیای دانش آموزان اعلام کردند که در حد توان همکاری لازم را انجام خواهند داد و توصیه نمودند که باید هر چه در توان داریم برای ارتقاء سطح کیفی آموزش در مدارس کوشش نماییم.

جلسه با بازدید حاضرین از آزمایشگاه، کارگاه کامپیوتر، کلاس هوشمند و کلاسهای درس پایان یافت

دعوت به همکاری

«مهرماه،طلوع دوباره خورشید تعلیم و تربیت»

با توجه به شروع سال تحصیلی جدید وبلاگ رباط در نظر دارد پستها ی هفته اول مهرماه خود را به خاطرات تصویری و نوشتاری تحصیلی شما عزیزان کهنه ای اختصاص دهد لذا از همه ی همولایتی های عزیز درخواست می گردد که با ارسال خاطرات مربوط به سال های تحصیل خود ما را در هر چه جذابتر شدن این پست که با عنوان (مهرماه، طلوع دوباره خورشید تعلیم و تربیت) نام گذاری خواهد شد یاری نمایید.

توجه: دوستان می توانند مطالب و عکسهای خود را از طریق فرم تماس با ما یا ایمیل رباط (rebaat@yahoo.com)یا واتس آپ با شماره (09382759874) ارسال نمایند.

ضمنا به سه اثر برگزیده که خود شما عزیزان نیز در انتخاب آنها نقش خواهید داشت جوایزی تعلق خواهد گرفت


ستارگان آسمان هدایت (قسمت بیست و سوم)

نخستین خطبه عمر بن خطاب بعد از خلافت:

در مورد نخستین خطبه‌ی عمررضی الله عنه بعد از خلافت، راویان اختلاف نظر دارند. برخی گفته‌اند: ایشان بعد از این که بر منبر قرار گرفت در اولین خطبه‌ی خود، گفت: بار الها! من آدم خشنی هستم مرا نرم بگردان، ضعیفم مرا قوی بگردان و بخیلم مرا سخی بگردان

همچنین نقل است که در اولین خطبه‌ی خود گفت: خدا شما را با من و مرا با شما آزمایش خواهد کرد. به خدا سوگند! اگر مشکلی برای شما پیش بیاید من شخصا برای رفع آن، اقدام خواهم کرد. ضمن این که از افراد مورد اعتماد و اهل امانت در کارها، استفاده خواهم کرد. و افزود که هر کس نیکوکاری کند، با او به نیکی رفتار خواهم کرد و هر کس بد کند، او را به سزای اعمالش می‌رسانم. کسانی که در جلسه حاضر بودند می‌گویند: ایشان به آن‌چه‌ گفته بود تا آخرین روزهای حیات خود پایبند بود

همچنین گفته‌اند: در نخستین روز خلافت بالای منبر رفت و می‌خواست بر جایی که ابوبکر می‌نشست، بنشیند، سپس گفت: من خود را شایسته آن نمی‌دانم که در جای ابوبکر بنشینم، بنابراین، یک پله پایین آمد و بعد از حمد و ثنای خدا گفت: قرآن را بخوانید و با آن آشنا بشوید، و به دستوراتش عمل نمایید و اهل آن باشید، و نفس خود را محاسبه کنید قبل از این که مورد محاسبه قرار گیرید؛ خود را برای حضور در پیشگاه خدا در آن روز بزرگ که هیچ چیزی از دید خدا پنهان نمی‌ماند، آماده کنید. نباید از هیچ کس در نافرمانی خدا پیروی بکنید و بیت المال در دست من به مال یتیمی می‌ماند؛ یعنی اگر نیازی به آن نداشته باشم از آن پرهیز خواهم کرد و اگر نیاز پیدا کردم به اندازه‌ی نیاز، از آن استفاده می‌کنم.

ممکن است همه‌ی این سخنان را عمر بن خطاب ر ضی الله عنه در نخستین خطبه‌اش گفته باشد، اما هر کدام از راویان، بخشی از آن‌را نقل کرده و بخشی دیگر را فراموش کرده باشند.

تهمت و تخریب شخصیت چرا

تهمت و تخريب شخصيت چرا و چگونه؟
بارها اين جملات را به گوش خود شنيده ايم: كار، كار خودش است. اگر باور نداري صبر كن تا ثابت كنيم، واقعا از اخلاقش هم معلوم مي باشد كه اهل اين كار مي باشد انسان بدي نيست ولي اين اخلاقش شخصيتش را زير سوال برده،  و يا دهها جملات ديگر كه متاسفانه خيلي از اجتماعات دو يا چند نفره امروزي در مورد آن صحبت مي شود، براحتي در مورد شخصيت يك انسان تصميم مي گيريم، و اخلاقش را مورد نقد و بررسي قرار مي دهيم بدون اينكه بدانيم چه كار خطرناك و گناه بزرگي مرتكب مي شويم فرهنگ سخن در مورد معناي تهمت مي گويد نسبت دادن چيزي ناروا به كسي يا دروغ بستن، از بعد اخلاقي هم در تعريف تهمت گفته شده است: تهمت آن است كه از روي سوء ظن نه به طور تحقيق يا به دروغ نسبت خيانت يا عمل بدي به كسي بدهد و بازگو كند. چون ممكن است كسي خيلي هم بدكاره باشد ولي آن كار مورد تهمت را انجام نداده باشد لذا هر فرد مسلمان يا هر انساني كه صفت خوب بودن را براي خود بر مي گزيند كه به صورت كلي هر كسي كه داراي عقل سليمي مي بأشد بايد اين نكته مهم اخلاقي دقت كافي نمايد كه تهمت زدن كاري بسيار ناروا و ناپسندي مي باشد، زيرا اين كارها يعني قضاوت نابجاي ما در غياب فرد مورد تهمت امكان دارد زندگي او را زير و رو نمايد و در بعضي مواقع احتمال دارد به قول معروف نان كسي را ببرد، يا فرد مورد تهمت را در چشم ديگران خوار و ذليل نمايد. 
پس بياييم اين قول را به خودمان بدهيم كه هرگز نه به كسي تهمت ناروا بزنيم و نه شنونده تهمتي باشيم و همه سعي و تلاشمان اين باشد كه اين فرهنگ غلط را در فرهنگ خودمان اصلاح كنيم
نویسنده : مرتضی اکبری

پاسخگویی به سوالات شرعی


س: آیا کسی که سعی نکرده است قرآن را یاد بگیرد پس با مشقت قرآن را می خواند و حروف و کلمات را درست ادا نمی کند، مشمول حدیث پیامبر قرار می گیرد که فرمودند: برای او دو اجر است؟
قطعا چنین شخصی دو اجر بیان شده در حدیث را دارد؛ یک اجر به سبب تلاوت و اجر دیگر به خاطر تحمل مشقت در هنگام قرائت.
لکن به سبب کوتاهی که در مورد یادگیری قرآن داشته، درجه و ثواب او به درجه و ثواب شخص اولی که در حدیث وصفش آمده، نمی رسد...
ترجمه حدیث:
رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: کسی که قرآن را می خواند در حالی که ماهر در(تلاوت) قرآن است، او (از نظر اجر و ثواب) به همراه سفیران (و فرشته گان) شریف و نیک (الهی) است وآن کسی که قرآن را تلاوت می کند در حالی که بر او(این تلاوت) سخت می گذرد برایش دو اجر و ثواب است.

اعلان نتایج مسابقه تفسیر «جزء »1

بسم الله الرحمن الرحیم

چنانکه مستحضرید در ماه مبارک رمضان مسابقه ای از طرف تعدادی از مدارس دینی اهل سنت استان هرمزگان در این استان برگزار گردید که به دعوت برگزار کنندگان این مسابقه انجمن فرهنگی روستاهای کهنه نیز سوالات این مسابقه را بین اهالی علاقمند به شرکت در این مسابقه توزیع نمود که و در 23 رمضان مرحله اول این مسابقه در مسجد جامع کهنه برگزار گردید که امتیاز شرکت کنندگان در این مسابقه به شرح ذیل خدمت شما اعلام می گردد

 


ردیف

نام

نام خانوادگی

نام پدر

امتیاز از 90

1

محبوبه

اسدی

محمود

90

2

حلیمه

اکبری

 

74

3

زینب

شکیبا

شهباز

70

4

محبوبه

نوری

نورالدین

82

5

فاطمه

شمشیری

عبدالله

86

6

فریناز

فیروزی

محمدطیب

86

7

فاطمه

حاتمی

عبدالرزاق

76

8

فریده

فیروزی

محمدطیب

74

9

منور

رفیعی

محمدعلی

70

10

مریم

وطن خواه

محمدیوسف

70

11

مریم

خوشبخت

شرف الدین

70

12

فرشته

رضایی

عبدالکریم

87

13

افسانه

اسدی

محمود

85

14

خدیجه

وطن خواه

عبدالغفور

70

ادامه نوشته

مقاله نویسی

معمولا در دانشگاه ها و دانشکده ها،اساتید تکالیفی برای دانشجویان تعیین می کنند که به عنوان مثال در طی نیم سال ،تحقیقی در زمینه ای خاص انجام دهند و به استاد تسلیم کنند.این نوع تحقیق ها به منظور عادت دادن دانشجو به مطالعه و آشنا شدن آنان با منابع تحقیق و کتابخانه ها و نهایتا ورزیده شدن دانشجویان در پروردن مطب و روشن کردن نکته یا نکاتی در زمینه های مختلف صورت می گیرد.

اما اکثر دانشجویان نمی دانند که وقتی چنین تکلیفی از آنان خواسته شد،چگونه آن را شروع  کنند.در این مقاله سعی براین شده تا اندک اطلاعاتی  در این زمینه  برای بهبود این مهارت در اختیار خوانندگان قرار گیرد. 

اصولا همیشه نویسنده برای هدفی معین دست به قلم می برد و باید حرفی برای گفتن داشته باشد .

درگام اول باید آشکارا و دقیقا بداند که چه میخواهد بنویسد .

مصداق این مصرع:"اول اندیشه وانگهی گفتار"

نویسنده باید پیشاپیش برای 4 پرسش زیر پاسخ صریح داشته باشند: 

1.چه می نویسم؟هنگامی که نویسنده قلم به دست می گیرد که بنویسد بسیار دیر است که تازه بخواهد تصمیم بگیرد که چه باید نوشت.یا در انتظار آن باشد موضوعی به ذهنش خطور کند.هیچ نوشته ی ارزشمندی بدون تفکر متمرکز پدید نیامده است.موضوع باید با توجه به اطلاعات و مطالعات قبلی تعیین گردد.پاسخ به این پرسش،دشوارترین کارهاست.گاهی بعضی ها می گویند: می دانم چه می خواهم بنویسم ولی نمی توانم.حقیقتا این افراد نمی دانند چه میخواهند بنویسند.

2.چرا می نویسم؟هر نوشته ای معمولا برای دو مقصود نوشته می شود.نویسنده یا اثبات ادعایی را مدنظر دارد یا تجربه یا رویدای را می خواهد توصیف کند.

3.برای که می نویسم؟نویسنده باید به هنگام نوشتن حال مخاطب را مدنظر داشته باشد و خود را موقتا به جای خواننده قرار دهد.

4.درچه شرایطی می نویسم؟ در این باره باید به پرسش های زیر پاسخ داد:

الف:مهلت نوشتن چقدر است؟      ب:حجم اثر چقدر باشد            و . . . 

نزدیکترین راه برای نوشتن و خوب نوشتن،خواندن،است.ابتدا باید کم نوشت و زیاد خواند.

  ودر آخر نویسنده ای راههای نوشتن یک مقاله را به طور خلاصه این گونه شرح می دهد:

"""ابتدا در مورد نکته ی جالبی از مطلبی که می خواهم بنویسم دقیق می شوم. دوم خلاصه پرسش های که باید به آنها جواب بدهم را یادداشت می کنم. سوم آن قسمت از پرسش ها را که خود می توانم از اندوخته ذهنی پاسخ می دهم  چهارم جواب پرسش های مانده را با مطالعه و تحقیق تهیه می نمایم.  ودر آخر پس از آماده شدن پاسخ ها مقاله را منظم و مرتب می نماییم"""

تهیه و تنظیم مطلب : یونس رحیمی

برگرفته  از کتاب فارسی عمومی دانشگاه پیام نور

تفاوت های فردی ، عاملی برای رشد اجتماعی

 انسان موجودی اجتماعی است یعنی اینکه باید در جمع زندگی کند و احتیاجات مادی و معنوی خود را از جمع بگیرد و در رفع نیاز های دیگران نیز کوشش نماید. انسانها در برخورد با همدیگر واقعا متفاوت عمل می کنند.

مدیریت برخورد








بعضی اوقات برای حل مشکل یا برای انجام کاری مجبور هستی از فردی درخواست کمک کنی در همان لحظه انسان شما را با دنیایی از مشکلات خود که حاکی  از عدم وجود وقت برای انجام کار شما است مواجه می کند همان طور که برایت صحبت می کند با توجه به شناختی که از ایشان دارید احساس می کنی هیچکدام از دلایلش منطقی نیست و برای اینکه حوصله کار را ندارد، یا حاضر نیست برای رفع مشکل شما اقدام کند، پشت سر هم دلیل می آورد ناراحت می شوی و به فرد دیگری مراجعه می کنی که از لحاظ دوستی و آشنایی با فرد اول برابری می کند ولی ایشان کاملا متفاوت عمل می کند متفکرانه به حرفت گوش می دهد مشکلت را می شنود و در مورد درخواست شما احساس مسئولیت می کند و در جهت رفع آن و کمک به شما صادقانه گام برمی دارد و اینجاست که احساس می کنید واقعا انسان ها با هم متفاوتند. شاید شما بگویید خب شاید انتظارات شما زیاد از حد باشد یا فرد اول مشکل داشته و نتوانسته در جهت عمکاری با شما گام بردارد؟! باید این نکته را خدمت خوانندگان عزیز عرض کنم که باید بدانیم حداقل هر فرد نسبت به نزدیکان، دوستان و همکاران خود شناختی نسبی دارد که قضاوت نابجایی انجام ندهد. بعد فکر می کنی خدایا شاکریم که این هم یکی از نکته های مهم در عظمت خلقت شماست و وجود تفاوت فردی را به عینه مشاهده می کنی یعنی وقتی دو نفر را مقایسه می کنی و اخلاق فرد دوم را می پسندی سعی می کنی خوبتر باشی و در جهت رفع مشکلات دیگران گام برداری که خود باعث اصلاح جامعه خواهد بود.


نویسنده:مرتضی اکبری

ده سفارش براي بعد از رمضان


مردم مي پرسند بعد از رمضان چه کار کنيم که اين حال و هواي رمضاني باقي بماند؟؛‌ لذا من باب تذکر، چند سفارش مطرح می  کنیم ،چرا که تذکر به مؤمنان نفع مي رساند.

سفارش اول: پايبندي به روزه های روز دوشنبه و پنجشنبه هر هفته و 13 و 14 و 15 هر ماه تا که احساس روحانيات رمضان استمرار يابد..

سفارش دوم:‌ پايبندي به اداي نماز در مسجد همراه جماعت؛ چنان که در ماه رمضان اين گونه بود.

سفارش سوم: پايبندي به نماز در نيمه شب، رسول الله صلي الله عليه وسلم فرمودند:‌ (أَفْضَلُ الصَّلاةِ بعدَ الفَرِيضَةِ صَلاةُ اللَّيْل) برترين و پر اجرترين نماز بعد از نماز فريضه، نماز شب است.

سفارش چهارم:‌ به خواندن قرآني پايبندي کن؛ آن چنان که در رمضان مي خواندي..

سفارش پنجم:‌ از بدعتها و عادات و رسوم بد، پرهيز کن و اين فرموده پيامبر را به ياد آور:‌ از نوآوري ها در امور دين بپرهيزيد؛ چون هر نوآوري بدعت و هر بدعتي گمراهي و هر گمراهي به دوزخ کشانده مي شود.

سفارش ششم:‌ بعد از رمضان نيز سخاوتمند باش و حقوق مشروع فقراء را از زکات و صدقات پرداخت کن.

سفارش هفتم:‌ صله رحم را بر قرار کن تا خداوند عمر تو را طولاني کرده و روزي ات را افزايش دهد.

سفارش هشتم:‌ برای شرکت در مجالس علم در مساجد و غير آن،‌ حريص باش.

سفارش نهم:‌ هميشه توبه و استغفار نما؛ پيامبر - صلى الله عليه وسلم - فرمودند: \"اي مردم! به درگاه خدا توبه کنيد و از او آمرزش بخواهيد که من هر روز، صد مرتبه توبه و استغفار ميکنم.

سفارش دهم: هر کجا که بودي، از خدا بترس.