"حدیث هفته"، بخش جدید وبلاگ رباط

از این پس قصد داریم بخشی را باعنوان "حدیث هفته" به موضوعات وبلاگ رباط اضافه نماییم.

در این بخش احادیثی از رسول الله -صلى الله عليه وسلم- در اختیار شما بازدیدکنندگان محترم قرار خواهد گرفت.

امید است با مطالعه ی کامل این احادیث و درک حقیقی آنها، بتوانیم به آنها عمل کنیم تا انشالله بیش از پیش، سیره و سنت رسول گرامی اسلام، حضرت محمدمصطفی -صلى الله عليه وسلم- را در زندگیمان پیاده کنیم.

* * * * * * * *

 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ -رضي الله عنه- قَالَ:

أَوْصَانِي خَلِيلِي -صلى الله عليه وسلم- بِثَلاثٍ، لا أَدَعُهُنَّ حَتَّى أَمُوتَ: صَوْمِ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ وَصَلاةِ الضُّحَى وَنَوْمٍ عَلَى وِتْرٍ.

 

ابوهريره -رضي الله عنه- مي گويد: دوستم (رسول خدا-صلى الله عليه وسلم) سه توصيه به من فرمود كه تا لحظه مرگ، آنها را رها نخواهم كرد:

1- سه روز روزه گرفتن در هر ماه

2- خواندن نماز چاشت

3- خواندن نماز وتر قبل از خوابيدن.

نکته ها و پندها: "خوشبختی واقعی"

پادشاهی پس از اینکه بیمار شد گفت: "نصف قلمرو پادشاهی ام را به کسی میدهم که بتواند مرا معالجه کند".

تمام آدمهای دانا دور هم جمع شدند تا ببیند چطور میشود شاه را معالجه کرد، اما هیچ یک ندانست.

تنها یکی از مردان دانا گفت که فکر میکند میتواند شاه را معالجه کند. اگر یک آدم خوشبخت را پیدا کنید، پیراهنش را بردارید و تن شاه کنید، شاه معالجه می شود.

شاه پیک هایش را برای پیدا کردن یک آدم خوشبخت فرستاد. آن ها در سرتاسر مملکت سفر کردند ولی نتوانستند آدم خوشبختی پیدا کنند. حتی یک نفر پیدا نشد که کاملا راضی باشد.

آنکه ثروت داشت، بیمار بود. آنکه سالم بود در فقر دست و پا می زد، یا اگر سالم و ثروتمند بود زن و زندگی بدی داشت، یا اگر فرزندی داشت، فرزندانش بد بودند. خلاصه هر آدمی چیزی داشت که از آن گله و شکایت کند.

آخرهای یک شب، پسر شاه از کنار کلبه ای محقر و فقیرانه رد میشد که شنید یک نفر دارد چیزهایی میگوید: "شکر خدا که کارم را تمام کرده ام. سیر و پر غذا خورده ام و می توانم دراز بکشم و بخوابم! چه چیز دیگری می توانم بخواهم؟"

پسر شاه خوشحال شد و دستور داد که پیراهن مرد را بگیرند و پیش شاه بیاورند و به مرد هم هر چقدر بخواهد بدهند. پیک ها برای بیرون آوردن پیراهن مرد توی کلبه رفتند، اما مرد خوشبخت آن قدر فقیر بود که پیراهن نداشت !!!...

 

با تشکر از آقای هاشم فیروزی جهت ارسال این مطلب

پاسخ به سوالات شرعی شما

سوال بازدیدکننده گرامی با نام "اسماعیل" :

با عرض سلام. مي خواستم بدونم دادن مبلغي يا چيزي به معلم يا هر كسي كه يه مقامي داره جايز است وچه حكمي دارد، اونم در صورتيکه اگر در اون مقام نبود چيزي بهش نميدادن. منتظر جوابتونم. متشكرم

پاسخ:

اگر مبلغ، بعنوان اینکه شخص فقیر است داده شود (صدقه)، یا بعنوان هدیه باشد، پسندیده است.

رسول الله -صلى الله عليه وسلم- هديه را مي پذيرفت و در عوض آن، به هديه دهنده، پاداش مي داد، و فرمودند: به همدیگر هدیه دهید، چرا که از بین برنده ی کینه هاست.

اما اگر دادن مبلغ به عناوین دیگری مثل رشوه باشد:

" لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الرَّاشِي وَالْمُرْتَشِي" ...

رسول خدا-صلى الله عليه وسلم- رشوه دهنده و رشوه گیرنده (و در روایتی دیگر، شخص واسطه میان این دو) را لعنت نموده اند.

و اینکه عمر بن عبدالعزیز -رضی الله عنه- فرمودند: هدیه در زمان رسول خدا(ص) واقعاً هدیه بود، ولی امروزه جنبه ی رشوه دارد.

توضیحات: رشوه، چيزى است كه بوسيله آن بحاجت توان رسيد و در شريعت، امرى است كه گيرنده از روى ستم ستاند در راهى كه چاره نباشد مگر آنكه آن را بدهى.

گیرنده را مرتشى و دهنده را راشى نامند و بالجمله مالى كه شخص در مقابل عملى ستاند، عملى كه از وظايف اوست، يا براى ابطال حقى و يا احقاق حقى و در هر حال حرام است.

گذری به اولین مدرسه روستای کهنه

اولین مدرسه ی روستای کهنه با نام "مدرسه نوبنیاد کهنه"در سال ۱۳۳۶هجری شمسی با همکاری اداره وقت فرهنگ اوز و با مساعدت اهالی کهنه ساخته شد که قسمتی از زمین آن متعلق به چاه فلی بوده است.

شروع فعالیت این مدرسه به 52 سال قبل یعنی سال 1338هجری شمسی برمی گردد.

این مدرسه دارای ۵ کلاس بوده که بصورت مختلط(پسر و دختر) اداره میشد. در آن زمان مقطع ابتدایی تا ششم بود و درسهایی مانند حساب، هندسه، نقاشی و کاردستی، سرود، خط و...... در این مقطع تدریس میشد.

سطح دانش آموزان آن زمان روستا از آنجاییکه بصورت غیررسمی مطالبی را در مکتبخانه ها آموخته بودند بنا به تشخیص معلم و با پرسیدن چندین سوال مشخص میشد.

در زیر اشاره ای به اولین دانش آموزان دوم، سوم و چهارم روستای کهنه داریم که البته برخی از آنان دارفانی را وداع گفته اند.

اولین دانش آموزان دوم ابتدایی روستای کهنه:

1- مصطفی رحمانی، احمد (یکی از هنرمندان امروز روستا در زمینه نقاشی و سرودن شعر)

2- غلامشاه رحیمی، محمد

3- مرحوم عبدالرحمن رحیمی، شاه مراد

4- عبدالکریم عبدی، محمد

5- شهباز شکیبا، محمدرفیع (ایشان از چندین سال قبل ادامه تحصیل داده اند و به عنوان مُسن ترین دانش آموز روستا شناخته می شوند و یک دوره نیز دهیار روستای کهنه بوده اند)

6- ابراهیم محمدی، محمدرفیع

 

اولین دانش آموزان سوم ابتدایی روستای کهنه:

1- مرحوم محمدطیب عبدی

2- هاشم خواجوی

3- محمود خادمی

4- درویش رزمی

5- ابراهیم محمودی

 

اولین دانش آموزان چهارم ابتدایی روستای کهنه:

1- عبدالوهاب محمدی، فرج الله ( درحال حاضر ایشان رئیس شورای اسلامی روستای کهنه میباشند)

2- مرتضی احمدی، محمدشریف

3- محمود اسدی، احمد

4- عبدالحمید رحیمی، شاه مراد

5- مرحوم محمدشریف رحیمی، محمد

 

اولین معلمان روستای کهنه:

1- عبدالرحیم غیاثی

2- عبدالله کمالی

3- هدایت الله نامی

4- محمد محمودی

 ۵- عزیز روستا (از اهالی شهر اوز) :

 

گردآوری و تهیه ی مطلب: مرتضی جمشیدی

با تشکر از آقای مرتضی اسماعیلی (از مدیران وبلاگ مربوطی) جهت ارسال تصاویر و مطلب تکمیلی

قسمت دوم معرفی"روستای کهنه اوز"در شبکه سوم سیما

صبح یکشنبه 25 دی ماه، قسمت دوم از برنامه ی صبحگاهی کوچه باغ با موضوع "معرفی روستای کهنه ی اوز" از شبکه ی 3 سیما پخش گردید.

در قسمت اول این برنامه که یکشنبه هفته ی قبل روی آنتن رفت، بخشهایی همچون بافت قدیمی روستای کهنه، مسجد رباط(شیخ ابواسحاق)، خانه ی بهداشت روستا و چند نمونه از نان های محلی و نیز نحوه ی پخت آنها به تصویر کشیده شده بود.

آیتم هایی که در قسمت دوم پخش گردید بدین شرح بود:

* حضور در مدرسه ی راهنمایی خیام کهنه و مصاحبه با مدیر و چندتن از معلمان این مدرسه.

* معرفی آب انبار، بیان ویژگیها و نیز نحوه ی ساخت آنها در مصاحبه با آقایان عبدالله رحیمی و سلیمان وطنخواه.

* آشنایی با چند نمونه ی دیگر از نان ها و حلواهای محلی و نیز طرز تهیه و پخت آنها.

* معرفی انواع مختلفی از صنایع دستی زیبا و منحصربفرد روستای کهنه مانند "کایه" (کلاه مخصوص کودکان) و " بَلَ " (روسری محلی و مخصوص زنان) و مصاحبه با چندتن از بانوان روستا در همین زمینه.

برگزاری آزمون حفظ جزء سی ام ویژه خواهران

پنج شنبه 22 دی ماه، آزمون شفاهی حفظ جزء سی ام قرآن کریم ویژه خواهران، بعد از نماز عشاء در مسجد سلحشور روستای کهنه برگزار گردید.

تعداد شرکت کنندگان در این مرحله 19 نفر و داوران متشکل از 4 نفر بودند.

این آزمون در راستای امتحانات دوره ای حفظ و ترجمه ی قرآن کریم برگزار گردید و تا پایان سی جزء ادامه خواهد داشت.

آزمون کتبی ترجمه، دوشنبه 19 دی ماه برگزار شده بود که خبر مربوط به آن نیز به اطلاع شما رسید.

لازم به ذکر است شرکت در این آزمونها برای عموم خواهران (غیر از دانش آموزان شعبه ی حفظ) مجاز میباشد.

معرفی سایت: "وب سایت هواشناسی"

شاید سایتهای بسیاری در زمینه ی هواشناسی و ارائه ی وضعیت آب و هوا به کاربران اینترنتی وجود داشته باشند، اما این سایت قطعاً یکی از کامل و جامع ترین سایتهای مربوط به حوزه ی پیش بینی وضعیت جوی سایر نقاط  دنیا به حساب می آید.

www.accuweather.com

شما با استفاده از این سایت میتوانید وضعیت آب و هوای هر نقطه از دنیا را که بخواهید تا دو هفته ی آینده، بصورت کامل و روزانه، به همراه اطلاعاتی همچون بیشترین و کمترین دمای هوا در آن روز را مشاهده نمایید.

راهنمای سایت: پس از ورود به سایت و در صفحه ی اول، روی گزینه ی world که در سمت چپ بالای صفحه قرار دارد کلیک کنید:

 

 

در صفحه ی جدید و در قسمت مشخص شده (همانند شکل زیر)، نام شهر مورد نظر خود را وارد کرده (بعنوان مثال : evaz ) و سپس بر روی گزینه ی search کلیک کنید:

 

 

در صفحه ای که باز خواهد شد، وضعیت جوی سه روز آینده ی  شهر مورد نظرتان نمایش داده میشود.

شما میتوانید با کلیک بر روی گزینه ی this week وضعیت آب و هوای تمامی روزهای هفته ی جاری و با کلیک بر روی next week از شرایط جوی هفته ی بعد مکان مورد نظرتان مطلع گردید.

مرحله دیگری از امتحانات حفظ و ترجمه ویژه خواهران

عصر روز دوشنبه 19 دی ماه و در ادامه ی اجرای "برنامه ی پنج ساله ی حفظ کل قرآن کریم"، پنجمین مرحله از امتحانات حفظ و ترجمه قرآن کریم ویژه ی خواهران در مسجد سلحشور روستای کهنه برگزار گردید.

با برگزاری این مرحله از آزمون که هرماه یکبار و هر بار، هم بصورت شفاهی(امتحان حفظ) و هم بصورت کتبی (امتحان ترجمه) برگزار میشود، شرکت کنندگان در این برنامه، حفظ، ترجمه و تجوید جزء اول قرآن کریم را آغاز نمودند.

لازم به ذکر است که با برگزاری مرحله ی قبلی این آزمون، خواهران شرکت کننده، جزء سی ام قرآن کریم را بطور کامل و در هر سه زمینه ی ذکر شده (حفظ، ترجمه و تجوید) فرا گرفته بودند.

معرفی "روستای کهنه ی اوز" در شبکه 3 سیما

برنامه ی صبحگاهی "کوچه باغ"، کاری از گروه اجتماعی شبکه ی 3 سیما، صبح روز یکشنبه 18 دی ماه با موضوع "معرفی روستای کهنه ی اوز" روی آنتن رفت.

در این برنامه که به معرفی روستاهای مختلف و گاهاً دورافتاده ی کشور می پردازد، بخشهایی همچون بافت قدیمی روستای کهنه، مسجد رباط(شیخ ابواسحاق) با قدمتی هفتصدساله، خانه ی بهداشت روستا و مصاحبه با دکتررضایی(دکتر درمانگاه روستا)، چند نمونه از نان های محلی و نیز نحوه ی پخت آنها به تصویر کشیده شد.

طبق گفته ی مجری این برنامه، بعلت تعدد آیتم های ضبط شده در روستای کهنه، قرار شد ادامه ی برنامه ی مربوط به روستای کهنه، روز بعد یا در یکی از روزهای آینده پخش گردد.

 

شما بازدیدکنندگان محترم وبلاگ رباط میتوانید برای مشاهده و مطالعه ی گزارش مربوط به حضور دست اندرکاران برنامه کوچه باغ در روستای کهنه و مراحل ضبط برنامه در روستا، بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

>> گزارشی از ضبط برنامه ی کوچه باغ در روستای کهنه <<

برگزاری مسابقه ی اذکار ویژه ی خواهران

مرحله ی اول "مسابقه ی اذکار" ویژه ی خواهران، پنج شنبه 15 دی ماه در مسجد سلحشور روستای کهنه برگزار گردید.

در همین راستا از چندی قبل جزوه ای در اختیار متقاضیان شرکت در این مسابقه قرار گرفته بود که در آن برخی از دعاها و اذکاری که در زمان و مکانهای مختلف کاربرد دارد ذکر گردیده بود، دعاهایی همانند دعای هنگام پوشیدن لباس، دعای هنگام سختی و مشقت، دعا برای مریض هنگام عیادتش، دعای تسلیت گفتن و ... .

سوالهای مسابقه از همین جزوه طرح شده و مسابقه بصورت کتبی و در دو مرحله برگزار خواهد شد.

مرحله ی دوم این مسابقه قرار است سه شنبه 20 دی برگزار گردد.

"کودکان" فردا را خواهند ساخت، پس ...

میدانیم که رنج و آسایش، غم و شادی، مرگ و زندگی، بیماری و سلامت، کامیابی و ناکامی، همه دو روی یک پدیده ی واحدند. اگر یکی از آنها نباشد دیگری معنا ندارد، همچون وجود شب و روز که وجود یکی بدون دیگری بی معنی است.

آموختن این حکمتهای پنهان به فرزندان، نه با زبان که با نیروی ایمان امکانپذیر است. پس بهتر است والدین محترم همیشه سختی ها، تلخی ها، ناکامی ها و مصیبت هایشان را در کنار خوشی ها، لذت ها، کامیابی ها و موفقیت ها با فرزندانشان در میان بگذارند.

فردای زندگی بشر در دستان فرزندان اوست و بزرگترین و پهناورترین ظرفیت ها برای رشد و تحول آدمی در دوران کودکی وجود دارد. پس هرچقدر در این دوره سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد، محصول آن در بزرگسالی افزون خواهد بود.

به فرزندانمان از کودکی بیاموزیم که "اگرچه پول و ثروت وسیله ی خوشبختی اند اما منبع خوشبختی نیستند".

بسیار غیرعادی و تا اندازه ای ناممکن است اینکه آنها یاد بگیرند چگونه ثروت را در خدمت خود قرار دهند، نه خود را در خدمت آن . و این راز بزرگی است که بسیاری از ثروتمندان به آن دست نیافته اند...

 

تهیه و تنظیم مطلب: مرتضی اکبری

برگرفته از: مجله ی پیوند

اخبار جهان اسلام ...

رویدادهای "فلسطين" در آخرین روزهای سال 2011 میلادی

 

 

از مهمترين رخدادهای هفته گذشته فلسطين می توان به گراميداشت سالروز جنگ 22 روزه غزه، ادامه تلاش های گروه های فلسطينی برای اجرای نهايی آشتی ملي، آغاز سفر دوره ای هنیه به کشورهای عربی و اسلامی، كشته و زخمی شدن شماری از شهروندان فلسطيني، ارسال چندين كاروان كمك رسانی به غزه، تداوم جنايت ها و شهرك سازی های رژيم صهيونيستی در سرزمين های فلسطين اشغالی و ... اشاره كرد.  

 منبع: مركز اطلاع رسانی فلسطين

 

برای مشاهده و مطالعه ی متن کامل این رویدادها بر روی "ادامه مطلب" کلیک کنید.

ادامه نوشته

ورزش اول کشورهای دنیا ...

تصور میکنید در ایران و دیگر کشورهای جهان، "ورزش اول" کدام رشته ها هستند؟

اگر فکر میکنید امروزه همه ی کشورهای دنیا بصورت متمرکز، فوتبال را بعنوان رشته ی مورد علاقه شان دنبال میکنند، شاید با خواندن این گزارش نظر شما کمی تغییر کند.

بر اساس آمارها، در هر کشور با توجه به شرایط اقلیمی و جسمانی، ورزشهای خاصی بعنوان ورزش اول و سنتی مطرح است.

شاید جالب ترین آنها مربوط به دو کشور افغانستان و آلمان باشد.

افغانستان: بزکشی

هندوستان: کریکت

پاکستان: کریکت

آمریکا: بسکتبال

ژاپن: سومو

استرالیا: فوتی (فوتبال استرالیایی مانند کریکت)

سریلانکا: کریکت

تایلند: سپک تاکرا (والیبال با پا)

ونزوئلا: بیسبال

برزیل: فوتبال

آلمان: تپه نوردی

اسکاتلند: گلف

نیجریه: فوتبال

کنیا: دوومیدانی

اتیوپی: دوومیدانی

اروگوئه: راگبی

اسپانیا: گاوبازی

اتریش: اسکی

جمهوری آذربایجان: کشتی

اوکراین: پاتیناژ (اسکیت روی یخ)

روسیه: ورزشهای زمستانی

سوئیس: تنیس

شیلی: فوتبال

فیلیپین: فوتسال

کره جنوبی: تیراندازی

کانادا: لوژ سواری

ایران: ؟؟؟

 

به نظر شما "ورزش اول ایران" کدام رشته است ؟؟؟

انشاالله در مطالب بعدی، ورزش اول شهرهای مختلف ایران را نیز در اختیار شما قرار خواهیم داد.

 

تهیه و تنظیم مطلب: عبدالله غربی

برگرفته از: مجله ی تماشاگر

معرفی کتاب ...

نام کتاب : "بررسی کلی نماز و تفسیر سوره فاتحه"

مؤلف : "استاد ناصر سبحانی"

گزیده ای از کتاب:

حمد یعنی ثنا و ستایش کردن با زبان . ستایش کسی که کار نیکویی را به اختیار خود انجام داده است ...

در همه ادیان از گذشته تا به امروز برای اینکه انسان بتواند اخلاص در بندگی را بخوبی تحقق بخشد، خداوند او را مکلف به برپایی نماز کرده است .

اگر چه شیوه های بجا آوردن نماز در ادیان گوناگون با هم تفاوت دارد، روح عمل یکی است . یعنی انسان باید با رفتاری ویژه با خدا ارتباط داشته باشد تا بدین صورت بتواند در قالب کردارهایی که در طول زندگی انجام می دهد روح اخلاص بدمد.

پس تنها هنگامی انسان میتواند خدا را بندگی کند که با خداوند در ارتباط باشد و ارتباط با خداوند هم به قالب ویژه ای نیازمند است که این قالب، "نماز" نامیده میشود.

نکته ها و پندها ...

ثروتمند زندگی کنیم به جاي آنكه ثروتمند بمیریم 

وقتی که نوجوان بودم، یک شب با پدرم در صف خرید بلیط سیرک ایستاده بودیم. جلوی ما یک خانواده پرجمعیت ایستاده بودند. به نظر می رسید وضع مالي خوبي نداشته باشند .

شش بچه مودب که همگی زیر دوازده سال داشتند ولباس هايي کُهنه در عین حال تمیـز پوشیده بودنـد، دوتا دوتا پشت پدر و مادرشان، دست همدیگر را گرفته بودند و با هیجان زيادي در مورد برنامه ها و شعبده بازی هایی که قرار بود ببینند، صحبت می کردند. مادر نيز بازوی شوهرش را گرفته بود و با عشق به او لبخند می زد.

وقتی به باجه بلیط فروشی رسیدند، متصدی باجه از پدر خانواده پرسید: چند عدد بلیط می خواهید؟

پدر خانواده جواب داد: لطفاً شش بلیط برای بچه ها و دو بلیط برای بزرگسالان.

متصدی باجه، قیمت بلیط ها را اعلام كرد . پدر به باجه نزدیکتر شد و به آرامی از فروشنده بليط پرسید: ببخشید، گفتید چقدر؟!

متصدی باجه دوباره قیمت بلیط ها را تکرار کرد. ناگهان رنگ صورت مرد تغيير كرد و نگاهي به همسرش انداخت . بچه ها هنوز متوجه موضوع نشده بودند و همچنان سرگرم صحبت در باره برنامه هاي سيرك بودند.

معلوم بود که مرد پول کافی نداشت، نميدانست چه بكند و به بچه هايي كه با آن علاقه پشت او ايستاده بودند چه بگويد؟

ناگهان پدرم دست در جیبش برد و یک اسکناس بیست دلاری بیرون آورد و روی زمین انداخت. سپس خم شد و پول را از زمین برداشت، به شانه مرد زد و گفت: ببخشید آقا، این پول از جیب شما افتاد!

مرد که متوجه موضوع شده بود، همان طور که اشک از چشمانش سرازیر می شد، گفت: متشکرم آقا.

مرد شریفی بود ولی درآن لحظه برای اینکه پیش بچه ها شرمنده نشود، کمک پدرم را قبول کرد.

بعد از این که بچه ها به همراه پدر و مادشان داخل سیرک شدند، من و پدرم آهسته از صف خارج شدیم و به طرف خانه برگشتيم و من در دلم به داشتن چنين پدري افتخار كردم و آن زيباترين سيركي بود كه به عمرم نرفته بودم...

 

با تشکر از خانم معصومه نوری جهت ارسال این داستان

"درک دانش واقعی" یا "کسب مدرک تحصیلی" ؟

شاید بسیاری از آنهاییکه برای آموختن دانش تلاش میکنند مقصود حقیقی کسب دانش را ندانند و یا اگر هم میدانند حقیقت اصلی را غالباً فراموش میکنند.

باید دانش را تنها بخاطر دانستن آموخت. اگر غیر از این باشد علمی که یاد میگیریم بزودی فراموش میگردد و جز سایه های مبهم، چیزی از آن برایمان باقی نمی ماند.

اگر با دقت به اجتماع کنونی خویش نظر افکنیم، روشن و آشکارا خواهیم دید که عیب هایی در راه تحصیل و کسب دانش وجود دارد.

"پدران" میخواهند فرزندانشان فقط کارنامه ی قبولی بگیرند، "فرزندان"، چه دختر و چه پسر میخواهند قبول شوند تا فردا به میزی تکیه داده و در خور حال خویش حقوق و مقامی داشته باشند و "اجتماع" نیز برای واگذاری کار به هرکس، تنها به مدرک تحصیلی نگاه میکند، نه معلومات حقیقی علمی افراد.

در حقیقت هر سه گروه نامبرده، کاری به کیفیت ندارند و فقط کمیت را در نظر میگیرند و تا زمانی که رهروان دانش نفهمند که علم را باید بخاطر علم فرا گرفت، همه در بند آب و رنگ اسیرند.

به هر حال برای پیشرفت و موفقیت، معلومات لازم است. این را نمیخواهم بگویم که مدرک لازم نیست، بلکه "معلومات علمی" و "مدرک تحصیلی" لازم و ملزوم یکدیگرند.

بقول مولوی: چونکه صد آید نود هم پیش ماست... یعنی اینکه کسی که علم را بخاطر فراگرفتن معلومات حقیقی دنبال میکند، خود بخود مدارک لازم را هم به راحتی بدست می آورد.

لذا باید همیشه و همه وقت سعی و کوشش خود را در راهی بکار بریم که برای خود و اجتماع مفید باشد و کماکان موفقیت و سعادت ما را تضمین کند.

 

نویسنده ی مطلب: مرتضی اکبری

روند ساخت مکتب خانه ی شهرک

چند سال قبل، به همت یکی از خیّرین بزرگوار و با پیگیری های امام جمعه محترم شهرک، ساختمانی بعنوان مکتب خانه(مکتب قرآن) در شهرک توحید بنا نهاده شد که پس از ساخت آن، مقرر گردید بعنوان مرکز فعالیتهای دینی و فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.

در حال حاضر، کلاسهای خواهران در دوره ی مقدماتی در دو پایه ی اول و دوم و همچنین کلاسهای پنج ساله ی حفظ، تجوید و ترجمه ی قرآن کریم در این مرکز برگزار میگردد.

البته دیوارکشی اطراف این ساختمان به تازگی صورت گرفته که بخشی از هزینه ی آن توسط خیّر و بانی مکتب خانه پرداخت شده و تهیه ی مابقی آن قطعاً مستلزم توجه و پیگیری دیگر خیّرین محترم روستا و منطقه می باشد.

لازم به ذکر است که هزینه ی تامین تجهیزات داخلی این مرکز مانند موکت، کولر، میز،صندلی و نیز ساخت سرویس بهداشتی توسط خیّرینی از خود شهرک تامین گردیده است.

ضمن آرزوی سلامتی، موفقیت و عاقبت بخیری برای تمامی افرادی که به نوعی در ساخت این مرکز دینی و فرهنگی سهیم بوده اند، امید است با توجه بیش از پیش خیّرین و دیگر افراد جامعه نسبت به مشارکت در اموری اینچنین، و ساخت مکانهایی با چنین اهدافی، شاهد رشد، پیشرفت، تعالی و در نهایت، جامعه ای سالم و آباد باشیم. انشالله ...

آیا هواداران یک تیم را میتوان "یار دوازدهم" نامید؟

آنهایی که هواداران را یار دوازدهم یک تیم می خوانند راه را به اشتباه نرفته اند، اما باید اقرار کرد که در ایران، یار دوازدهم همیشه در آفساید است، همانند بازیکن کم خاصیتی که نقشی در موفقیت تیمش ندارد.

درواقع هواداران در استادیوم های ایران، تاثیر چندانی روی روند بازی نمی گذارند بلکه از روند بازی و اتفاقات درون میدان تاثیر می گیرند.

وقتی تیمشان به گل برسد تشویقش میکنند و وقتی تیمشان در گلزنی ناکام بماند ابراز نارضایتی میکنند. وقتی تیمشان پیش افتاده، با خوشحالی روی سکوها جست و خیز میکنند و هنگامی که از حریف عقب می افتند، بجای اینکه به تیمشان انرژی بدهند، روی سکوها یخ می زنند و ماتم میگیرند.

میتوان گفت اغلب تماشاگران ایرانی، بیشترین انرژی را دقیقاً در همان لحظاتی خرج میکنند که تیمشان نیاز چندانی به تشویق ندارد.

ضمن اینکه بخش زیادی از توان و انرژی آنها هم صرف این میشود که در لحظات پرتنش مسابقه، بازیکنان حریف را مورد عنایت خود قرار دهند.

گاه حتی برای این عنایات ویژه، منتظر لحظه ی خاصی نمی مانند و در حالیکه جریانات میدان، روند عادی خود را طی میکند، وارد عمل میشوند و کاری میکنند که توجیه گران، 90 درصد تماشاگران را "تماشاگرنما" بنامند.

شاید برای خیلی از آنهایی که در هنگام تماشای بازی فریاد می زنند، نه بازی مهم باشد، و نه تماشای آن. صرفاً فریادی است که میخواهند زده شود و برای تخلیه اش، کجا بهتر از اینجا؟ کوچه و خیابان که جای فریاد زدن نیست.

همین قدر در خاطر داشته باشیم که این روزها استادیوم های ایران مکان امنی است برای به زبان آوردن الفاظی که در جاهای دیگر، فرصت عرضه شدن را ندارند.

مهدی مهدوی کیا معتقد است استادیوم رفتن برای هواداران اروپایی مثل حضور در "مراسم عروسی" است و همان شور و نشاط را دارد. با این وصف بعید است حضور در ورزشگاههای ایران از حیث موانعی که تماشاگران با آن روبرو هستند، تفاوت چندانی با مجلس عزا برای آنها داشته باشد.

ژوزه مورینیو که زمانی سرمربی چلسی بود درباره ی هواداران این تیم چنین میگوید: "دلم میخواست چلسی تماشاگرانی داشت مثل آرسنال. هوادارانی پرجنب و جوش و پر از شور و حال که میتوانند به تیمشان انرژی ببخشند و روی روند بازی اثر بگذارند. اما هواداران چلسی مانند "تماشاگران تئاترند". می آیند خیلی مودب و متین روی سکوها می نشینند، فوتبالشان را تماشا میکنند و می روند..."

 

 

تهیه و تنظیم مطلب: عبدالله غربی

برگرفته از: مجله ی تماشاگر

"فجر" قهرمان رقابتهای فوتسال در شهرک

یکدوره مسابقات فوتسال که از دو هفته ی پیش در شهرک آغاز شده بود، عصر جمعه دوم دی ماه با قهرمانی تیم فجر به پایان رسید.

در این مسابقات که با حضور 7 تیم از روستاهای کهنه و شهرک و بصورت دوره ای در مدرسه راهنمایی آل محمد شهرک برگزار شد، دو تیم فجر و توحید با قرار گرفتن در رده های اول و دوم جدول گروهی این مسابقات، راهی فینال شدند.

در بازی نهایی که در حضور امام جمعه شهرک، جمعی از معتمدین و پیشکسوتان و عده ای از تماشاگران برگزار گردید، دو تیم فجر و توحید مقابل هم صف آرایی کردند که در پایان، تیم فجر توانست با نتیجه 8 بر 4 تیم توحید را شکست داده و مقام نخست این رقابتها را ازآن خود کند.

موسی رضایی(دروازه بان تیم فجر) در کنار عبدالله رفیعی(دروازه بان تیم توحید):

 

 

در حاشیه ی این دیدار:

قبل از شروع مسابقه، بازیکنان هر دو تیم با تک تک تماشاگران کنار زمین دست دادند:

 

مرتضی رضایی بازیکن تیم توحید که جام دومی مسابقات را دریافت کرده بود، آن را به عبدالله رفیعی، دروازه بان تیمشان اهدا کرد:

 

و اما چند نکته ی منفی در برگزاری این مسابقات:

* حضور کم رنگ اعضای کمیته ی ورزشی در حین برگزاری مسابقات و نبود نظارت کافی در اکثر بازیها.

* ناهماهنگی در پوشش لباس تیم ها، به گونه ای که غیر از مسابقه فینال، در اکثر مسابقات، بازیکنان یک تیم با لباسهای مختلف و متفاوت در زمین مسابقه حضور داشتند، در حالیکه حداقل با یک کاور ساده میشد این مشکل را حل کرد.

* متاسفانه در برخی از بازیها، عده ای از بازیکنان، برخی از مسائل اخلاقی و فرهنگی مانند احترام به بزرگتر را در زمین مسابقه رعایت نمی کردند. ضمن اینکه استفاده از الفاظ نامناسب و بعضاً رکیک در زمین مسابقه توسط بازیکنان و بی احترامی به داور در برخی از مسابقات به وضوح قابل مشاهده بود.

جنبش "اخوان المسلمین"؛ نگاهی از درون ...

دومین مرحله از انتخابات پارلمانی مصر در حالی برگزار میشود که در مرحله ی نخست این انتخابات، حزب "آزادی و عدالت" وابسته به گروه اخوان المسلمین بر سایر احزاب پیشی گرفت.

از این رو قصد داریم در این مطلب با نگاهی اجمالی به اخوان المسلمین و جهت آشنایی بیشتر، ابعاد مختلف این جنبش را بررسی کنیم.

 ********

در سال 1307هجری شمسی( 1928 میلادی)، جنبش اخوان المسلمین توسط شیخ حسن بن احمد بن عبدالرحمن البنا معروف به حسن البنا در شهر اسماعیلیه مصر تشکیل شد.

این نهضت به تاثیر از اندیشه هاى سیدجمال الدین و در پاسخ به انحطاط داخلى مسلمانان و سلطه بیگانگان بر کشورهاى اسلامى، به ویژه بر کشور مصر پدید آمد.

اخوان المسلمین جهت رسیدن به اهدافش همچون زنده کردن شعائر اسلامى، برافکندن سلطه اجانب و برقرارى حکومت اسلامى در جبهه هاى مختلف فرهنگى ، نظامى و سیاسى به مبارزه پرداخت و در این رهگذر چند بار به دست حکومت ملک فاروق منحل شد و طى آن شمار زیادى از اعضاى آن دستگیر و یا اعدام شدند.

پس از ترور حسن البنا، بتدریج تحولى در جنبش اخوان المسلمین صورت گرفت . این تحول عبارت بود از: جایگزین کردن راههاى مسالمت آمیز به جاى مبارزه مسلحانه علیه رژیم و سلطه بیگانگان .

این اقدام که در پى ناامیدى از مؤثر بودن راه حل نظامى برگزیده شد، از محبوبیت و کارآیى اخوان کاست و گروههاى جدید اسلامى مانند جهاد اسلامى که اغلب متاثر از اخوان المسلمین بودند، امّا بر مبارزه نظامى پاى مى فشاردند، پا به میدان گذاشتند.

با این وصف ، تاثیر عمیقى که جنبش اخوان در روند مبارزات مردم مصر و جهان اسلام داشته است ، غیر قابل انکار مى باشد. بر این اساس، آشنایى با ابعاد مختلف آن در ارزیابى حرکت اسلامى معاصر اجتناب ناپذیر است .

 

برای مطالعه ادامه ی این موضوع بر روی "ادامه مطلب" کلیک نمایید.

ادامه نوشته