اولین مدرسه ی روستای کهنه با نام "مدرسه نوبنیاد کهنه"در سال ۱۳۳۶هجری شمسی با همکاری اداره وقت فرهنگ اوز و با مساعدت اهالی کهنه ساخته شد که قسمتی از زمین آن متعلق به چاه فلی بوده است.
شروع فعالیت این مدرسه به 52 سال قبل یعنی سال 1338هجری شمسی برمی گردد.

این مدرسه دارای ۵ کلاس بوده که بصورت مختلط(پسر و دختر) اداره میشد. در آن زمان مقطع ابتدایی تا ششم بود و درسهایی مانند حساب، هندسه، نقاشی و کاردستی، سرود، خط و...... در این مقطع تدریس میشد.
سطح دانش آموزان آن زمان روستا از آنجاییکه بصورت غیررسمی مطالبی را در مکتبخانه ها آموخته بودند بنا به تشخیص معلم و با پرسیدن چندین سوال مشخص میشد.
در زیر اشاره ای به اولین دانش آموزان دوم، سوم و چهارم روستای کهنه داریم که البته برخی از آنان دارفانی را وداع گفته اند.

اولین دانش آموزان دوم ابتدایی روستای کهنه:
1- مصطفی رحمانی، احمد (یکی از هنرمندان امروز روستا در زمینه نقاشی و سرودن شعر)
2- غلامشاه رحیمی، محمد
3- مرحوم عبدالرحمن رحیمی، شاه مراد
4- عبدالکریم عبدی، محمد
5- شهباز شکیبا، محمدرفیع (ایشان از چندین سال قبل ادامه تحصیل داده اند و به عنوان مُسن ترین دانش آموز روستا شناخته می شوند و یک دوره نیز دهیار روستای کهنه بوده اند)
6- ابراهیم محمدی، محمدرفیع
اولین دانش آموزان سوم ابتدایی روستای کهنه:
1- مرحوم محمدطیب عبدی
2- هاشم خواجوی
3- محمود خادمی
4- درویش رزمی
5- ابراهیم محمودی

اولین دانش آموزان چهارم ابتدایی روستای کهنه:
1- عبدالوهاب محمدی، فرج الله ( درحال حاضر ایشان رئیس شورای اسلامی روستای کهنه میباشند)
2- مرتضی احمدی، محمدشریف
3- محمود اسدی، احمد
4- عبدالحمید رحیمی، شاه مراد
5- مرحوم محمدشریف رحیمی، محمد
اولین معلمان روستای کهنه:
1- عبدالرحیم غیاثی
2- عبدالله کمالی
3- هدایت الله نامی
4- محمد محمودی
۵- عزیز روستا (از اهالی شهر اوز) :

گردآوری و تهیه ی مطلب: مرتضی جمشیدی
با تشکر از آقای مرتضی اسماعیلی (از مدیران وبلاگ مربوطی) جهت ارسال تصاویر و مطلب تکمیلی