معرفی کتاب ...
عنوان کتاب : « جامعه شناسی خودمانی »
نویسنده: حسن نراقی

این کتاب همچنانکه از عنوانش هم بر می آید حکایتگر دردهای خودمان با خودمان است. ما ایرانیان را ویژگیهای شخصیتی و فرهنگی و اجتماعی خاصی است که پیش از آنکه در مسیر تعالی و پیشرفت دستگیرمان باشد بیشتر دست و پا گیرمان بوده است. نتیجه آنکه تا می توانستیم خواسته و ناخواسته همدیگر را آزرده ایم و تا آنجایی هم که می شد از قافله بشریت عقب مانده ایم.
کتاب در رابطه با خصوصیات و اخلاقیاتِ بد ما ایرانیهاست و این بار برخلاف خیلی از کتابها، قرار نیست ما رو به عرش ببره و هندونه بذاره زیر بغلمون، بلکه این بار از ظاهرسازی، ریاکاری، احساساتی بودن، دروغگو بودن، حسادت و توقع و نارضایتی دائمی ما ایرانیها، بیبرنامه بودن و پنهانکاری هامون میگه. اینکه چرا درمانده و چرا عقبموندهایم؟!
در جایی از این کتاب می خوانیم:
«هی نگویید ملت بزرگ، ملت نجیب، ملتی که وارد دروازههای تمدن بزرگ بشری شدهاید، ملتی که تا ابرقدرتهای بزرگ اسم شما را میشنوند پشتشان میلرزد. آیا واقعاً اینطور است؟ صراحت داشته باشید. بگویید ملت بگردید ببینید چه کم داریم؟ چرا اینقدر درماندهایم؟»
یا در جایی دیگر می خوانیم:
«خانم خانه، کدبانوی خانه، از مقدار پرتقالی که برای بچههایش میخرد اول تعدادی درشت را سوا می کند برای میهمان، کوچکها و یا بعبارتی درجه دوهایش را می دهد به بچهها. یعنی چه؟ یعنی اینکه میهمان بداند ما همیشه پرتقال درشت مصرف میکنیم؛
این را میگویم "تظاهر" که قبلاً گفتم اگر مسئله میهماننوازی باشد باید شامل آن پیرزن خدمتکار خانه هم بشود که هفتهای یکی دو روز برای کمک به منزل میاید. در صورتیکه میدانیم نمیشود.»
برای دانلود و مطالعه ی این کتاب می توانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

















وبلاگ رباط : "نشریه ی انجمن فرهنگی،تربیتی روستاهای کهنه و شهرک"