روزه، اثرات مثبت روحی، روانی و جسمی فراوانی دارد که روزه داران با پیروی از الگوی تغذیه مناسب می توانند از این اثرات هر چه بیشتر بهره مند شوند.

به گفته متخصصان و کارشناسان تغذیه، چنانچه روزه داری با اصول درست تغذیه انجام شود، پس از پایان ماه مبارک رمضان باعث کاهش میزان کلسترول، کاهش وزن، بهبود فشارخون، و کاهش اضطراب و افسردگی خواهد شد.

این در حالی است که الگوی نادرست تغذیه در این ماه بدلیل آنکه مدت زمان زیادی، معده خالی از مواد غذایی است، می تواند مشکلات متعددی را ایجاد کند.

سوءهاضمه، سردرد، احساس بی حالی و کسالت پس از افطار، از جمله نشانه های شیوه تغذیه نادرست در ایام روزه داری است.

وعده های غذایی در ماه رمضان به سه وعده افطاری، شام و سحری تقسیم می شوند و افرادی که در ماه رمضان روزه می گیرند باید به این نکته توجه داشته باشند که خوردن افطاری و سحری با رعایت اعتدال، ضروری است.
متخصصان تغذیه توصیه می کنند: افطار را باید با یک یا چند عدد خرما، چای کمرنگ یا شیر ولرم آغاز کرد.

حال با توجه به اهمیت خرما در افطاری، به برخی از فواید آن اشاره می کنیم:

1 - خرما میوه ای است سرشار از املاح و ویتامین ها و این املاح و ویتامین ها نیاز بدن روزه دار را بر طرف می سازد. خرما دارای مواد پروتئین ترمیم کننده بافتهای بدن و درصد کمی چربی است، خرما همچنین دارای  5 نوع ویتامین اصلی مورد نیاز بدن است. علاوه برآن 8 نوع مواد معدنی (املاح)اساسی را داراست.

2 - خرما متشکل از مواد قندی است که خیلی سریع بین 10 تا20 دقیقه هضم و جذب می شود و نیاز به املاح و ویتامین فرد روزه دار را برطرف می کند و از ضعف های گوناگون جلوگیری می کند و انرژی لازم را برای بدن تأمین می کند.

3 – افطار با خرما سبب می شود انسان بعد از افطار احساس کسالت و سستی نکند، بلکه برعکس موجب نشاط می شود و شخص احساس خستگی نمی کند .زیرا با افطار کردن با خرما، بدن سریع مواد و عناصر مورد نیاز را جذب کرده و کمبود انرژی بدن برطرف می شود .خالی بودن معده به جذب سریع تر املاح و ویتامین های خرما کمک می کند.

4 – خرما سریع احساس گرسنگی را از بین می برد:زیرا کمبود مواد قندی در بدن است که شخص احساس گرسنگی می کند نه کمبود مواد غذایی ،بنابراین میان احساس سیری و پر شدن شکم تفاوت وجود دارد .

به همین خاطر در افطار باید خرما مصرف کرد تا احساس گرسنگی از بین برود و شخص پر خوری نکند.

5 – خرما همیشه تازه است ،و مواد معدنی برای جذب بهتر را به همراه دارد.برعکس شیرینی های مصنوعی كه برای جذب از املاح بدن استفاده می کند خرما به راحتی جذب می شود و نیاز ندارد که برای جذب از املاح موجود در بدن استفاده کند .

6 - خرما آلوده نمی شود ،زیرا میکروبها درآن زندگی نمی کنند. نسبت بالای قند طبیعی درآن ،آب میکروبها را به طریقه اسمز می كشد و باعث خشک شدن آنها می شود.

۷ – در هنگام افطار بدن درحال استراحت کامل است. باید از غذایی استفاده شود که به طور ناگهانی به دستگاه گوارش فشار نیاورد، بنابراین نیاز است که معده با ماده ملین و سبکی شروع به کار کند که از همه موارد مناسب تر، خرما می باشد.

۸ – از آنجا که 65-70% رطب را آب تشکیل می دهد ،لذا افطار با رطب، مقدار زیادی از نیاز بدن به آب را تأمین می کند.

۹ - خرما موجب تقویت کبد،قلب ، خون و استخوان می باشد.

۱۰- زندگي و حيات انسان و تصميم گيري وي با مغز مي باشد كه غذاي مغز نيز گلوگز خالص است و آن هم در شيريني جات طبيعي مثل عسل و خرما وجود دارد.