ستارگان آسمان هدایت (قسمت سوم)
کمالات روحی و اخلاقی ابوبکر صدیق (رضی الله عنه)
بازدیدکنندگان گرامی، اگر به خاطر داشته باشید در بخش قبلی "ستارگان آسمان هدایت"، برخی از امتیازات خاص ابوبکر صدیق(رضی الله تعالی عنه) ذکر شد.
در این قسمت، برخی از کمالات روحی و اخلاقی ایشان بیان خواهد شد.
ضمناً اگرشما موفق به مطالعه ی قسمت های قبلی این مطلب نشده اید،میتوانید گزینه ی "ستارگان آسمان هدایت" را در قسمت موضوعات وبلاگ انتخاب و آن را مطالعه نمائید.
تواضع ابوبکر (رضی الله عنه):
در ذکر تواضع ابوبکر(رضی الله عنه) به ذکر یک واقعه از زندگی ایشان اکتفا می نماییم.
علمای سیرت می نویسند که ابوبکر(رضی الله عنه) قبل از خلافت به همسایه خود در دوشیدن گوسفندانشان کمک می کرد. روز بعد از خلافت، یکی از دختران همسایه ای که ابوبکر(رضی الله عنه) در دوشیدن شیر گوسفندانشان به ایشان کمک می کرد بدون اینکه متوجه حضور ابوبکر(رضی الله عنه) باشد می گفت حال که ابوبکر خلیفه شده است دیکر گوسفندان ما را نخواهد دوشید.
ابوبکر که این سخن دخترک را می شنید گفت اینگونه نیست. همانطور که من قبل از خلافت، گوسفندان شما را می دوشیدم بعد از خلافت نیز گوسفندان شما را خواهم دوشید و امیدوارم که امر خلافت در اخلاق و رفتار من تغییری ایجاد نکند. ایشان تا زمانی که در قید حیات بودند در دوشیدن گوسفندان این خانواده به آنها کمک می کردند.
تقوای ابوبکر (رضی الله عنه):
در این قضیه که ابوبکر(رضی الله عنه) با تقوا ترین فرد این امت بعد از رسول الله(صلی الله علیه و سلم) می باشد هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد و شاهد ما بر این ادعا، این فرموده خداوند در سوره لیل است که می فرماید:
"وَ سَیُجَنّبُها الاَتقی الّذی یُوتی مالَهُ یَتَزکّی" .
از جمله مواردی که در تقوای ابوبکر(رضی الله عنه) ذکر می گردد این حادثه است که روزی غلام ابوبکر(رضی الله عنه) برای ایشان غذایی آوردند و از آنجا که ایشان زیاد گرسنه بودند بدون اینکه سوال کنند که این غذا از کجا آمده است شروع به تناول این غذا نمودند.
بعد از اینکه این غذا را خوردند از غلام پرسیدند که این غذا از کجا آمده بود؟ غلام جواب دادند در زمان جاهلیت، عده ای از من خواستند که برای آنها تعویض بدهم ( دعا دادن یا دعا نوشتن) و من هم اینکار را برای آنان انجام دادم و آنوقت به من وعده دادند که در قبال این کار چیزی به من بدهند. امروز این غذا را برای من فرستاده اند.
ابوبکر برافروخته شد و به غلام گفت نفرین به تو که مرا هلاک کردی. سپس انگشت در حلق خود انداخت و غذایی را که از راه غیر شرعی به دست آمده بود و او آنرا خورده بود را استفراغ نمود و پشت سر هم آب می نوشید و دوباره اینکار را انجام می داد تا مطمئن شد که دیگر اثری از این غذا در معده اش نمانده است.
همچنین علی بن ابی طالب(رضی الله عنه) در مورد تقوای ابوبکر(رضی الله عنه) می فرمایند:
ابوبکر شخصی است که دارای قلبی بسیار توبه کننده و با تقواست.
ادامه دارد...
وبلاگ رباط : "نشریه ی انجمن فرهنگی،تربیتی روستاهای کهنه و شهرک"