داء و شفـاء ...
۲- قرائت اذکار وارده در سنت: مسلم روایت می کند که عثمان بن عاص دردي را که در جسم خود داشت نزد پيامبر بيان (و از ايشان چاره جويي) کرد، پيامبر (علیه الصلاة و السلام) به او فرمودند:
"دستت را بر روي موضعي از بدنت که درد دارد بگذار و سه مرتبه بگو: بسم الله و هفت مرتبه بگو: أَعُوذُ بِعِزَّةِ اللَّهِ وَقُدْرَتِهِ مِن شَرِّ مَا أَجِدُ وَأُحاذِرُ: از شر آنچه که حس ميکنم و در خود مي يابم و از شر چيزي که از آن ميترسم، به عظمت و قدرت خدا پناه مي برم.
همچنین از ابن عباس روايت شده است که رسول الله فرمودند: "هر کس بيماري را که هنوز زمان مرگ او فرا نرسيده است، عيادت کند و هفت مرتبه (با اخلاص و يقين به قبول دعا) نزد او بگويد:
أَسْأَلُ اللَّهَ الْعَظِيمَ رَبَّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ أَنْ يَشفِيَكَ: {از خداي بزرگ و صاحب عرش عظيم ميخواهم که تو را شفا دهد}، حتماً اين دعا موجب ميشود که خداوند شخص مريض را از آن بيماري عافيت بخشد".

توجه به این نکته هم حائز اهمیت است که دین مبین اسلام به طِبّ وقایی (پیشگیری) اهتمام ویژه ای داده و پیوسته به طهارت امر نموده و آن را با ایمان مرتبط دانسته است.
مطلب دیگری که شاید کمی عجیب باشد اشاره به برخی از فواید مریضی است آن هم با استناد به این آیه از قرآن: "چه بسا چيزي را دوست نمي داريد و آن چيز براي شما نيك باشد" {سوره بقرة آيه ۲۱۶}.
از فواید مریضی می توان به برگشت مجدد انسان به سوی خدا و زدوده شدن گناه از انسان اشاره کرد؛ خدای متعال فرموده:
"آنچه از نعمتها داريد همه از سوي خدا است و گذشته از آن، هنگامي كه زياني (همچون درد و بيماري و مصائب و بلايا) به شما رسيد (براي زدودن آنها) او را با ناله و زاري به فرياد مي خوانيد". {سوره نحل آيه 53}

بخاری روایت می کند که عادت پيامبر (علیه الصلاة و السلام) اين بود كه هنگام عيادت مريض ميفرمود: «نگران نباش. اگر خدا بخواهد، اين بيماري باعث پاك شدن گناهانت خواهد شد».
و اما پایان بخش این مطلب سفارشی است به بزرگترها در قبال فرزندان که برگرفته از سیرت رسول الله (صلی الله علیه و سلم) است:
نبي اكرم (صلى الله عليه وسلم) براي حفظ حسن و حسين چنين دعا مي كرد:
«أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّةِ مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ وَهَامَّةٍ، وَمِنْ كُلِّ عَيْنٍ لامَّةٍ» {ترجمه: از هر شيطان، حشره ی گزنده و چشم شور به سخنان كامل خدا پناه مي برم}.
و مي فرمود: «پدر شما (ابراهيم عليه السلام) براي حفظ اسماعيل و اسحاق، همين دعا را مي خواند».
وبلاگ رباط : "نشریه ی انجمن فرهنگی،تربیتی روستاهای کهنه و شهرک"