ورزش ایران در سالی که گذشت ...
سال ۱۳۹۱ صرف نظر از عوامل و موانع، سال موفقی برای ورزش کشورمان محسوب می شود.
موفقیت در مسابقات المپیک و پاراالمپیک، راهیابی تیم والیبال به لیگ جهانی، قهرمانی کشتی آزاد در جام جهانی و نایب قهرمانی کشتی فرنگی از جمله افتخارات ورزش ما بود.

ولی مساله مهم در ورزش کشور، نبود برنامه ریزی است. باید گفت در این چند سال در حق ورزش کشور جفا شده است، دلیل آن هم گذاشتن افراد غیر متخصص بر سر کار بود. تا وقتی که نگاه کارشناسی به ورزش نباشد و اساسنامه بازنگری نشود این وضعیت ادامه دارد.
نگاه مسئولین به ورزش تبدیل شده به نگاه قهرمانی مدالی و از سلامت و بهداشت جامعه غافل شده ایم و در بسیاری از موارد هم احساسی عمل می کنیم.
در قضیه احتمال حذف کشتی از المپیک که به تازگی مطرح شده است بدون آن که دلیل را جویا شویم فقط از روی احساس رفتار می کنیم و به کرات اعلام می کنیم که این یک تصمیم سیاسی است و دلیل آن هم موفقیت ایران در این رشته است، در حالی که به هیچ وجه این طور نیست، کشورهای روسیه و آمریکا هم از این تصمیم متضرر میشوند.
این تصمیم از آن رو گرفته شده که کشتی، ورزش پرخطری است و جذب اسپانسر هم در آن کمتر صورت میگیرد. مسئولین به جای آنکه از راه دیپلماسی این مسئله را حل کنند به صورت احساسی عمل میکنند. ما باید دعواهای سیاسی را در ورزش کنار بگذاریم تا ورزش کشورمان موفق عمل کند.

البته قیاسی که بین فوتبال و کشتی انجام میشود اشتباه است چرا که که اگر کشتی بجای ۳ طلا، ۳۰طلا هم بگیرد این فوتبال است که جمعیت را به هیجان وا میدارد؛ کشتی همانند آب است و فوتبال مثل الماس، بدون آب نمی توان زندگی کرد ولی اگر هر دو باشند قیمت الماس از آب بیشتر است.
کاری که در سال ۹۱ به بدنه ورزش لطمه ی زیادی وارد کرد روش آزمون-خطا در انتخاب رییس فدراسیون ها بود. این روش در همه جای دنیا منسوخ شده است.
یکی از مدیران سابق همیشه بیان می کند: زمانی که هیچ اطلاعاتی از ورزش نداشتم مسئولیتی در ورزش به من دادند و وقتی دانستم که باید چگونه عمل کنم از این سمت کنار گذاشته شدم. از صحبت این مدیر سابق می توانیم متوجه شویم که دادن مسئولیت در ورزش به سلیقه تبدیل شده است
در هر صورت امیدواریم در سال ۹۲ شاهد آمد و رفت های مکرر نباشیم و ثبات را در ورزشمان شاهد باشیم، اشتباهات گذشته را دیگر تکرار نکنیم و از گذشته درس بگیریم، و بپذیریم که مشکل ورزش ما بیشتر مدیریتی است .
امیدواریم با نو شدن سال جدید، رویکرد و نگاه مسئولین به ورزش هم نو شود...
تهیه و تنظیم مطلب : عبدالله غربی
وبلاگ رباط : "نشریه ی انجمن فرهنگی،تربیتی روستاهای کهنه و شهرک"